Nye tidtakerprogrammer for orientering

Postet av Norges Orienteringsforbund den 8. Feb 2025

Flere nye og mer brukervennlige alternativer er tilgjengelig – meld deg på webinar!



Tidtaking og løpsadministrasjon er en viktig del av o-idretten. Mange oppfatter denne viktige oppgaven som kompleks og krevende. Det er nå, i privat regi, utviklet flere nye og mer brukervennlige alternativer.

Norges Orienteringsforbund ønsker å bidra med informasjon om disse nye alternativene. I denne saken er det en kort presentasjon av programmene.

Norges Orienteringsforbund vil også legge til rette for egne Teams infomøter med de ulike aktørene.

Se påmeldingslinker under hver aktør.

 

Time4o

https://time4o.com/ 
 
Eies og driftes kommersielt av Marius Bjugan i Halden SK

Time4o er en komplett, 100% skybasert tidtakingsløsning for orientering beregnet på alt fra enkle klubbtreninger til elitekonkurranser med doble brikker, flerdagersløp, stafetter med parallelletapper, lagkonkurranser, enmannsstafetter, løpstester osv.

Link til faktaark: https://time4o.com/documents/Time4oFlyer.pdf

Påmelding til Teams presentasjons kveld – tirsdag 11.feb kl 1800-2100
https://eventor.orientering.no/Activities/Show/6032 
Påmeldingsfrist søndag 9.feb kl 2359.
 
 Norges Orienteringsforbund sender Teams invitasjon til de påmeldte 11.feb.

 

O-total

https://www.o-total.no/ 
 
Eies og driftes kommersielt av Tore Henriksen i Hisøy OK

O-total er et nettbasert tidtakingssystem for orienteringsløp. Systemet er utviklet for å gjøre det enkelt for arrangørklubber å gjennomføre løp uten behov for omfattende teknisk kompetanse. Det er laget med fokus på brukervennlighet, slik at tidtaking og administrasjon kan håndteres av frivillige med minimal opplæring.

Link til faktaark

Påmelding til Teams presentasjons kveld – mandag 10.feb kl 1800-2100.
https://eventor.orientering.no/Activities/Show/6031
Påmeldingsfrist søndag 9.feb kl 2359.
 
 Norge Orienteringsforbund sender Teams invitasjon til de påmeldte 10.feb.

 

Otid

https://live.o-tid.no/
 
Eies og driftes kommersielt av Knut Helstad i Ringsaker OK

 

Otid er web basert tjeneste for tidtaking av o-løp. Denne tjenesten er 100% avhengig av Eventor for å fungere. Det vil si at løpet må eksistere i Eventor enten på “live” eller “test” versjonen av Eventor. Det er hovedsakelig brukt i dag for små/mellomstore løp.

Link til faktaark

Påmelding til Teams presentasjons kveld – onsdag 12.feb kl 1800-2100.
https://eventor.orientering.no/Activities/Show/6033
Påmeldingsfrist søndag 9.feb kl 2359.
 
 Norges Orienteringsforbund sender Teams invitasjon til de påmeldte 12.feb.

 

 

Info om eksisterende programmer:

E-timing

https://www.eqtiming.com/no/Arrangoer-verktoey/eTiming-Windows-tidtakerprogram/ag32a264 
 
Eies og driftes kommersielt av firmaet EQ-timing

eTiming er et windowsbasert tidtakerprogram første gang utgitt i 1998.
 Programmet brukes i dag til orientering, langrenn og noe skiskyting.
 Programmet kjører på lokal access database eller Ms SQL server.

 

Brikkesys

https://www.brikkesys.no/
 
Eies og driftes kommersielt av Asbjørn Bjørgum i Trondheim

Forutsetter at Brikkesys og MySQL er installert, at du har kontakt med MTR. Du kan velge om du vil ha med PC ut på løpet og ta inn løpere underveis, eller om du vil dumpe hele løpet inn på Pc'en fra MTR'en i etterkant.

 




Webinar om gode aktivitets- og samarbeidstiltak i klubb og krets!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 7. Feb 2025

Norges Orienteringsforbund inviterer alle klubber og kretser til åpent webinar med tema gode aktivitets- og samarbeidstiltak i klubb og krets.



Norges Orienteringsforbund inviterer alle klubber og kretser til åpent webinar med tema gode aktivitets- og samarbeidstiltak i klubb og krets.
  
 Mandag 24. februar 2025 kl 2000-2115 på teams
  
 Målgrupper for webinaret: 
 Ledere, tillitsvalgte og alle andre som er interesserte i temaet og er involvert i aktivitets-
 og rekrutteringstiltak i klubb og krets. 
  
 Program: 
 • Erfaring fra kretsvise klubbsamlinger 2024 v/ NOF
 • Gode lokale og regionale aktivitets- og samarbeidstiltak:
 • O-troll festivalen, Akershus og Oslo v/Vidar Benjaminsen, Lillomarka OL
 • Felles stafettlag i kretsens navn,Buskerud v/Håkon Wold, Sturla IF
 • Samarbeid for å bli bedre på å rekruttere og beholde, Hordaland v/Ørjan Totland, TIF Viking  
 • Info om klubbutvikling og aktivitetsmidler 2025 v/NOF
  
 Påmelding innen 24. februar kl. 14.00 i Eventor/forbundsaktiviteter: 
 
https://eventor.orientering.no/Activities/Show/6067  
 
 Påmeldte får tilsendt lenke etter fristen.
  
 Formålet med webinaret: 
 Informere og dele erfaringer fra aktivitets- og samarbeidstiltak som fungerer godt, har et potensiale for utvikling og bidra til å inspirere og motivere flere til å gjennomføre gode tiltak. 
  
 Se hele innbydelsen her: Invitasjon til webinar - Gode aktivitets- og samarbeidstiltak i klubb og krets.pdf
 




Oppsummering Mentorprogram for å få med flere kvinnelige ledere og trenere

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Feb 2025

Tydelig ønske blant deltakerne om å videreføre kvinnenettverket.
 


Over: Bilde fra samling i mai 2024.


I midten av 2023 startet Norges Orienteringsforbund et prosjekt med mål om å øke andelen kvinnelige ledere og trenere i norsk orientering. Kvinner er underrepresentert innen ledende stillinger i idretten og målet var å redusere denne skjevfordelingen på alle nivåer – fra klubb til forbund. «Mentorprogram for å få med flere kvinnelige ledere og trenere» bidro til kompetanseutvikling, faglig påfyll og nettverksbygging, samt jobbet for å motivere og rekruttere flere kvinner til leder- og trenerroller. Prosjektet ble avsluttet ved utgangen av 2024, og en oppsummering finnes her: Oppsummering Mentorprogram.pdf

 

Det er et tydelig ønske blant deltakerne om å videreføre kvinnenettverket og fortsette arbeidet med å utvikle kvinnelige ledere og trenere. Å styrke innsatsen for å rekruttere og støtte kvinnelige ledere og trenere vil bidra til økt mangfold, inkludering og kvalitet i norsk orientering. Vi har en dannet en base av kvinner for et leder- og trenernettverk – bli en del av nettverket via Facebook-gruppen: Mentorprogram NOF.

 

 

Opptak fra digitale temakvelder:

Den kvinnelige idrettsutøveren m/ Øyvind Sandbakk og Hanne Staff

Idrett, mangfold og inkludering m/ Ezinne Okaparebo, Ndey Jobarteh, Salum Kasafahli og Stephan Johansson

(resten av temakveldene finnes det ikke opptak av)

 

 

Prosjektet er avsluttet, men vi tar med oss erfaringer fra Mentorprogrammet for å danne nye initiativer innen dette området.

 




Har du ikke prøvd inne-O ennå?

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Feb 2025

Fremdeles noen muligheter denne sesongen! 


Det siste løpet i Vestfold Inne-O 24/25 går av stabelen lørdag 08.02 på Greveskogen VGS i Tønsberg. 

 

Hva er inne-O? Du leter etter poster rundt omkring i et bygg hvor du møter stengte eller enveis korridorer og trapper, og må finne veien rundt!

 

 Det er her du blir varm i hjernen, som en tidligere deltaker sa. Det er hjernetrim på sitt beste i tillegg til trimmen du får ved å løpe alle trappene.

(fortsetter under bildet)


Hver klasse sin egen løype; dvs. vi tilbyr 13 klasser og 13 løyper!

 

Og det er en liten premie til alle i klassene D/H 9 – 12, og til vinnerne i de resterende ordinære klassene. I tillegg så har vi en liten overraskelse!

 

Ordinær påmeldingsfrist går ut i kveld, men ta kontakt så fikser vi det. Vi kommer også til å ha noen ekstra kart på arena: https://eventor.orientering.no/Events/Show/21055

 

 

Forrige løpet vårt gikk på Byskogen skole i Tønsberg: https://www.orientering.no/next/blog/post/242737/organisert-kaos-pa-byskogen-skole!?ispage=true


(fortsetter under bildet)


Velkommen – vi gleder oss til å se deg!








Få gratis aktivitetsmateriell

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Feb 2025

Din klubb kan motta aktivitetsmateriell egnet for bruk i klubb og skole. Få «O-skolesekken», «Rekrutteringsbanner 1-2-3» og «Faste postmarkeringer» etter at dere har tegnet kart til «deres» skoler eller i forbindelse med kurs.


Din klubb kan motta aktivitetsmateriell egnet for bruk i klubb og skole. Få «O-skolesekken», «Rekrutteringsbanner 1-2-3» og «Faste postmarkeringer» etter at dere har tegnet kart til «deres» skoler eller i forbindelse med kurs.


Så bli med på vårt skole- og rekrutteringsprosjekt i 2025. Alle klubber kan søke om eller vise interesse for:

  • Tilskudd til nye eller oppdaterte skolegårdskart og sprintkart egnet for bruk i skoletiden
  • Tilskudd til grønne turer (TurO) egnet for bruk i skoletiden
  • Aktivitetsmateriellet «O-skolesekken», «Faste postmarkeringer» og «Rekrutteringsbanner 1-2-3»
  • Kurs for skole
  • Aktivitetskurs for klubb

 

Gå til søknadsskjema. Søknadsfrist er 20. mars.

 

Se siste månedsinfo i skole- og rekrutteringsprosjektet.